Verksamhetsberättelse 2023

Verksamhetsberättelse 2023, Stockholm, 16 juli 2024

I Svenska Burmakommitténs verksamhetsberättelse för 2023 kan du läsa mer om vårt arbete under året och om utvecklingen i Burma. Texten nedan är ett utdrag från inledningen. Du hittar verksamhetsberättelsen i sin helhet som PDF här.

Inledning

Situationen i Burma förvärrades ytterligare under året. Militären pressades alltmer militärt och svarade med ökade angrepp mot civilbefolkningen och de väpnade motståndsgrupperna. Militärens attacker var ofta urskillningslösa och medvetet riktade mot civila mål. Genom flygangrepp och tung artilleribeskjutning angreps tätbefolkade områden och civila mål som skolor, sjukhus och religiösa byggnader. Antalet flygangrepp från militären ökade dramatiskt mot slutet av året. Militären hindrade också nödhjälp från att nå nödställda i konfliktområden. Antalet människor på flykt nådde nya rekordnivåer och väpnad konflikt spred sig till stora delar av landet. Inför 2024 uppskattade FN att 18 miljoner människor, en tredjedel av befolkningen, var i behov av nödhjälp.

Även väpnade motståndsgrupper trappade upp sina attacker mot mål kopplade till juntan. Mot slutet av året genomförde flera grupper en gemensam offensiv mot juntan, kallad Operation 1027, och kunde ta över betydande landområden när militären tvingades dra sig tillbaka.

Det omfattande förtrycket och det ansträngda säkerhetsläget gjorde det svårt för människorättsförsvarare, aktivister och journalister att göra sina jobb. Personer som kritiserade militärjuntan löpte en stor risk att gripas. Att hålla sig gömd och arbeta under radarn eller från hemlig ort var en del vardagen för de flesta av Burmas demokratikämpar. Många arbetade från den relativa säkerheten i grannländer som Thailand och Indien.

Trots det mycket svåra läget kunde Svenska Burmakommitténs samarbetspartners fortsätta sin viktiga verksamhet. Under 2023 vidareförmedlade vi stöd till nio partnerorganisationer i Burma och Thailand som trots stora utmaningar kunde göra betydande insatser för att skydda mänskliga rättigheter och bidra till att lägga grunden för ett framtida demokratiskt Burma. De arbetade bland annat med att dokumentera övergrepp och påkalla omvärldens uppmärksamhet, organisera fredligt motstånd och stödja och granska framväxten av parallella institutioner. Vår satsning på säkerhet fortsatte. Tack vare särskilt akutstöd kunde vi hjälpa till att sätta utsatta människorättsförsvarare och aktivister runt om i landet i säkerhet.

I slutet av 2022 meddelade den svenska regeringen oväntat att biståndet till Burma skulle minskas kraftigt. Över en natt drogs budgeten för Burma ned med 60%, vilket slog hårt mot oss som organisation, och framförallt mot de partnerorganisationer vi stödjer i Burma och Thailand. Detta ledde till att våra partners oväntat lämnades nästan helt utan finansiering de två första månaderna på året. Detta skedde samtidigt som behoven var fortsatt stora och landet befann sig i kris.

Samtidigt påverkades vi även av neddragningarna i stödet till informationsarbete i Sverige till följd av regeringens beslut att dra ned på stödet som tidigare förmedlades genom ForumCiv till svenska civilsamhällesorganisationer. Det ledde till att Burmakommittén tappade den största delen av vår finansiering för informationsverksamhet. Finansieringstappet gjorde att vi var tvungna att minska personalstyrkan med en heltidsanställning på kansliet i Stockholm. Trots att resurserna för vårt påverkansarbete under 2023 var betydligt mindre jämfört med tidigare år så var vi aktiva med framförallt mediearbete och att nå ut till politiker med inflytande över biståndspolitiken. Vi arbetade målmedvetet för att förmå Sveriges regering att ändra sig om neddragningarna i biståndet till Burma. Vi fortsatte även att uppmärksamma frågan om svenska vapen i Burma som vi följt under en längre tid.

Du hittar verksamhetsberättelsen i sin helhet via den här länken (PDF).